X
تبلیغات
هرنگ زیبا

هرنگ زیبا

درباره شهرم می نویسم. به امید آینده بهتر

حیات زمین

 

Asteroid-impacting-earth_narenji_ir.jpg

محققان اعلام کردند حیات زمین هر ۲۷ میلیون سال در معرض خطر انقراض کلی قرار می گیرد و زمین تا دور بعدی چنین فاجعه ای ۱۷ میلیون سال دیگر زمان دارد.

"آدریان ملوت" فیزیک اخترشناس دانشگاه کانزاس و "ریچارد بمبچ" سیاره شناس موسسه اسمیتسونیان می گویند حداقل برای ۵۰۰ میلیون سال گذشته هر ۲۷ میلیون سال یکبار انقراض کلی بر روی زمین رخ داده است.

انقراضهای دوره ای کلی از گذشته نیز به اثبات رسیده بودند و اعلام شده بود این انقراضهای دوره ای به دلیل حضور جرمی بزرگ و تیره رنگ در همسایگی خورشید که هر ۲۷ میلیون سال یکبار مدار آن را کامل کرده و هر بار بارانی از شهابسنگها را به خارج از ابرهای "اورت" در حاشیه منظومه خورشیدی حرکت داده و آنها را به زمین می کوباند رخ می دهند. این قمر فرضی و تاریک "نمسیس" یا الهه انتقام نام گرفته است.

اما ترتیب انقراضهای صورت گرفته و مقیاسهای زمانی این رویدادها که طی ۵۰۰ میلیون سال گذشته وجود داشته و مورد مطالعه دانشمندان قرار گرفته اند، فرضیه موجود را رد می کند.

این به آن دلیل است که خورشید در ۵۰۰ میلیون سال گذشته برخوردهای نزدیکی با ستاره های مختلف داشته است. کشش گرانشی این ستاره ها بر روی مدار نمسیس تاثیر گذاشته و تداوم و ترتیب ۲۷ میلیون ساله آن را تغییر داده است.

نقطه اوج این دوره ها نیز به آرامی و تا ۲۰ درصد تغییر کرده است به طوری که گاه در یک دوره دو نقطه اوج یا بیشتر مشاهده شده است. به گفته محققان در حال حاضر اطلاعات فسیلی که فرضیه نمسیس را خلق کرده بودند نیز اکنون در برابر آن به مخالفت برخاسته اند.

در نتیجه فرضیه جدید بر این است که در واقع یک جرم کیهانی پنهانی عامل این انقراضهای دوره ای نیست بلکه از آنجایی که احتمال ادامه توالی منظم چنین پدیده ای در فضا بسیار کم است، چیزی نزدیکتر به سیاره زمین عامل وقوع این رویدادها است.

دامنه انقراض از بلایای طبیعی عظیم که منجر به نابودی اکثریت گونه های زیستی بر روی زمین می شود تا حوادث کوچک که منجر به انقراض ۱۰ درصد از گونه های زیستی خواهد شد، بوده و در حالی که چنین رویدادهایی هر ۲۷ میلیون سال یکبار رخ می دهند، قبل از ۱۰ میلیون سال پایانی یا آغازین وقوع فاجعه جدید، هیچ نشانه ای از خود نمایان نمی کنند.

با این همه در حال حاضر نگرانی وجود ندارد زیرا آخرین انقراض کلی بر روی زمین در حدود ۱۰ میلیون سال پیش رخ داده و هنوز برای بررسی آنچه در انتظار زمین نشسته ۱۷ میلیون سال دیگر فرصت باقی مانده است.

منبع:balatarin.com

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و چهارم تیر 1389ساعت 0:8  توسط شهروند هرنگی  | 

به امیدآبادانی هرنگ

باسلام.دراینجامیخوام درموردهرنگ وتغییراتی که طی این چندساله توهرنگ رخ داده چندجمله ای واستون بنویسم.

دراینجا چندسوال مطرح میشه که ازخوانندگان وهمشهریان عزیزمیخوام که پاسخش روازطریق نظرسنجی برام ارسال کنند.

۱ـچه چیزی باعث شده که شهرما(هرنگ)توی این چندسال روندتوسعه وترقی کندی داشته باشه؟

۲ـنظرشمادرموردطرح(ادغام بخش بین هرنگ وکوخرد)چیست؟

۳ـنضرشمادرموردعملکردشورای اسلامی درطی۳سال اخیر(نه ۱۰سال اخیر)چه میباشد؟

۴ـجهت احداث پمپ بنزین توهرنگ اقدامی که مردم میتونندانجام بدن چیست؟

والبته....


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم تیر 1389ساعت 19:9  توسط شهروند هرنگی  | 

شهرستان بندرعباس

بندرعباس از روزگاران‌كهن دارای نام‌هايی چون گامارااو، گامبارايو، گامارايو، گامبری، گمبرون، گميرون، گامرون، گمبرو، گمرو و جرون بوده است. اين شهرستان از سوی شمال به شهرستان حاجی آباد، از باختر به شهرستان بندرلنگه، از خاور به شهرستان رودان احمدی و از جنوب به خليج فارس محدود است. بندرعباس و پيرامون آن از كشاورزی خوبی برخودار بوده و كشت، بيش تر به گونه سنتی انجام می‌شود. در اين ناحيه‌در سه فصل از سال می توان به كشت پرداخت. از مهم‌ترين هنرهای دستی مردم بندرعباس می توان سفال‌گری، كوزه گری، گلابتون دوزی، فرش بافی، چادرشب بافی، بافت شيركی پيچ، سبد ويژه حمل خرما، حصير و كپر، . . . را نام برد. به دليل نزديكی بندرعباس با كرانه های خليج فارس، ماهی گيری بسيار رايج بوده و مردم اين شهرستان بيش‌تر به صيد ماهی و ميگو می پردازند. صيد ماهی در كرانه های بندرعباس،در پاييز و زمستان صورت می گيرد و صيد ميگو نيز از اوايل پاييز و نيمه نخست زمستان انجام می‌شود. سواحل رويايي خليج فارس، جزاير متعدد نزديك به منطقه، آرامگاه پيشين در كوی نخل ناخدا،امام زاده سيدكامل، امام زاده سيد مظفر، امام زاده شاه محمد تقی، زيارت‌گاه خواجه خضر، عمارت كلاه فرنگی، مسجدمنبركهنه، مسجدناصری، مسجدصحراباغی، مسجد جامع، مسجد گله‌داری و معبد هندوها از مهم‌ترين مكان‌هاي ديدني و تاريخي اين شهرستان به شمار مي‌آيند.

مکان های دیدنی و تاریخی


سواحل رويايي خليج فارس، جزاير متعدد نزديك به منطقه، آرامگاه پيشين در كوی نخل ناخدا،
امام زاده سيد كامل، امام زاده سيد مظفر، امام زاده شاه محمد تقی، زيارتگاه خواجه خضر، عمارت كلاه فرنگی، مسجد منبر كهنه، مسجد ناصری، مسجد صحراباغی، مسجد جامع، مسجد گله‌داری و معبد هندوها از مهم‌ترين مكان‌هاي ديدني و تاريخي اين شهرستان به شمار مي‌آيند.  


صنايع و معادن


از مهم‌ترين صنايع بندرعباس می‌توان‌به‌صنايع‌دريايی، شامل تاسيسات بندری(بندرهای شهيد رجايی و شهيد باهنر)، صنايع‌كشتی‌سازی، صنايع نساجی، صنايع غذايی، صنايع ساختمانی، نيروگاه های برق، پالايشگاه بندر عباس، … اشاره کرد. پالايشگاه بندر عباس، در سال 1372 هـ . ش، مورد بهره برداری قرار گرفته و از صنايع مهم هرمزگان است كه با آغاز به كار آن، از ورود فرآورده های نفتی، بی‌نياز شده و بخشی از فرآورده های آن، صادر می‌شود. گنجايش روزانه اين پالايشگاه، بيش از 230 هزاز بشكه بوده و فرآورده‌های آن، گاز مايع، بنزين، نفت سفيد، و سوخت هواپيما، گازوييل، نفت كوره، قير و گوگرد است. ساخت و طراحی پالايشگاه بندرعباس توسط مهندسان ايرانی انجام شده و شركت های ژاپنی و ايتاليايی تنها نقش نظارت را داشته اند. شهرستان بندرعباس دارای معدن آهك و گچ است كه در 2 كيلومتری خاور و هم‌چنين باختر آن قرار دارند. از مهم ترين معدن های اين شهرستان، معدن گازسورو، سرخون، ‌گيشو، شن و ماسه، نمك آبی را می توان نام برد. معدن هايی كه مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، معدن سنگ گچ‌خمير، سنگ گچ كشكوييه و نمك در گور هستند. به دليل نزديكی بندرعباس با كرانه های خليج فارس، ماهی گيری بسيار رايج بوده و مردم اين شهرستان بيش تر به صيد ماهی و ميگو می پردازند. صيد ماهی در كرانه های بندرعباس، در پاييز و زمستان صورت می گيرد و صيد ميگو نيز از اوايل پاييز و نيمه نخست زمستان انجام می شود.  


کشاورزی و دام داری


بندرعباس و پيرامون آن از كشاورزی خوبی برخودار بوده و كشت، بيش تر به گونه سنتی انجام می شود. در اين ناحيه، در سه فصل از سال می توان به كشت پرداخت. در پاره‌ای نقاط، به ويژه بخش مركزی بندرعباس، برداشت سه گونه فرآورده در سال به خوبی انجام پذير است. در سال های اخير گرايش به سوی كشاورزی متناسب با امكان های مالی كشاورزی ناحيه، پيدا شده است. ازفرآورده های مهم اين منطقه مركبات، خرما، صيفی، گندم، جو، ذرت، حبوبات، …را می توان نام برد. پرورش درخت خرما و گونه های مركبات اهميت زيادی دارد و ليموشيرين و نارنگی اين ناحيه كم نظير و خوش خوراك بوده وهمراه با خرما از فرآورده های پر سود مردم به شمار مي‌آيند. دام‌داری‌در بندرعباس‌به گونه سنتی رواج دارد، ولی از جايگاه مطلوبی برخوردار نيست. پرورش گوسفند، بز، شتر، مرغ گوشتی و زنبور عسل از فعاليت‌های دام‌داری مردم اين ديار محسوب مي شود.  


مشخصات جغرافيايي


شهرستان بندر عباس با پهنه‌ای حدود 1/ 13255 كيلومتر مربع، در شمال تنگه هرمز، در 27 درجه و 11 دقيقه‌ی پهنای شمالی و 56 درجه و 17 دقيقه ی درازای خاوری نسبت به نيم روز گرينويچ قرار گرفته و بلندی آن از سطح دريا 6 متر است. اين شهرستان از سوی شمال به شهرستان حاجی آباد، از باختر به شهرستان بندر لنگه، از خاور به شهرستان رودان احمدی و از جنوب به خليج فارس محدود است. آب وهوای شهرستان بندر عباس به دليل شرايط ويژه خود،گوناگون بوده و در ناحيه كوهستانی، گرم و خشك و در ناحيه كرانه ای و دشتی، گرم و مرطوب است. آب و هوای نوار كرانه ای آن، در تابستان بسيار گرم و مرطوب و در زمستان هوا معتدل می شود. تابستان در اين ناحيه 9 ماه ادامه می يابد و از اوايل آبان ماه اندك اندك از گرمای هوا كاسته می شود. وزش بادهای شمالی در اين شهرستان همراه با گرد و غبار بوده و گاهی با رطوبت زياد دريا همراه است و هوای بسيار گرم و مرطوبی را به وجود می آورد كه به اين پديده در اصطلاح محلی «شرجی» گويند. بيش تر بخش های شهرستان بندر عباس كوهستانی است كه اندك اندك از جنوب شهرستان (كرانه خليج فارس) به سوی شمال قرار دارند، كه در برخی نقاط دشت های‌حاصل خيز و همواری را به گونه ميان كوهی به وجود آورده اند. بيش ترين بلندی در اين شهرستان 3267 متر و كم‌ترين آن، 2 متر از سطح درياست. شهرستان بندرعباس، ‌در سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1375 هـ . ش، دارای 419938 نفر جمعيت بوده است، كه از اين شمار 219533 نفر مرد و 200405 نفر زن بوده اند. بندرعباسی ها سخت كوش، متدين، مهمان نوازهستند. همه آن ها مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفری و سنی هستند. زبان رسمی بندرعباسی ها فارسی است و با گويش ويژه بندری سخن می گويند. مردم اين شهر و پيرامون آن، آميخته ای از فارسی، بلوچی، عرب، سياه پوست، … هستند كه عباسی ناميده می شوند. از ويژگی های نژاد مردم اين ديارمی توان به چهره گشاده با رنگ پوستی گندم گون يا سياه سوخته، قد بلند، موهای مشكی با ابروانی كشيده و پايدار در دوندگی و راه پيمايی اشاره کرد.
فاصله هوايی بندرعباس تا تهران 1060 كيلومتر است. فاصله زمينی اين شهر تا بوشهر 921، تا تهران 1501، تا اصفهان 1082، تا خرمشهر 1234، تا شيراز 601، تا كرمان 498، ‌تا يزد 824، تا بستك 250، تا گنگ 270، ‌تا بندر لنگه 260، ‌تا جاسك 330، تا حاجی آباد 165، تا دهبارز رودان 105، تا قشم 20، تا گاوبندی 510، تا ميناب 110، تا هرمز 30 كيلومتر است.
راه زمينی بندرعباس راه اصلی بندرعباس – تهران می باشد، كه شهر بندرعباس از طريق آن به تمامی نقاط ايران می پيوندد و ازراه های فرعی می توان راه های سياهو، ‌خوش هنگام، جاسك، ‌جگين، گاوبندی، دريا، بندرچارك، جايين، احمدی، لنگه، گاوبندی، ستاق، مقام، گهره را نام برد.
از طريق بندرهای استان هرمزگان حمل و نقل بار و مسافر به جزيره های ايران در خليج فارس و شيخ نشين ها و ديگر كشورها انجام می گيرد و كالا از طريق همين بندرها، به ويژه بندرعباس، بندر شهيد رجايی و بندر شهيد باهنر، … وارد و يا صادر می شود.
مسير بندرعباس- لطف آباد- بندرعباس. مسير بندرعباس- بافق- تهران- ‌مشهد- لطف آباد و برعكس، به درازای 2 هزار و 665 كيلومتر و گنجايش سه ميليون تن در سال.
راه آهن بندرعباس – سرخس – بندر عباس. مسير بندرعباس- سيرجان- بافق- يزد- قم- تهران – شاهرود- فريمان ( مشهد )- سرخس و برعكس. با درازای خط 2 هزار و 540 كيلومتر و گنجايش حمل و نقل سه ميليون تن بار در سال.
مسير بندرعباس – بندر های شمال ( تركمن – اميرآباد)، بندرعباس. مسير : بندر عباس- بافق- يزد- تهران- گرمسار- قايم شهر- بندر اميرآباد و يا تركمن و برعكس. با درازای خط يك هزار و 878 كيلومتر و يك هزار و 947 كيلومتر و گنجايش حمل يك ميليون تن بار در سال.
مسير بندرعباس – رازی – بندرعباس. مسير : بندرعباس- سيرجان- بافق- يزد- تهران- رازی و برعكس، با درازای خط 2 هزار و 446 كيلومتر و گنجايش حمل بار دو ميليون تن در سال.
مسير بندرعباس، جلفا، بندرعباس، مسير : بندرعباس- سيرجان- بافق- يزد- تهران- تبريز- جلفا و برعكس. با درازای 2 هزار و 470 كيلومتر با گنجايش حمل بار دو ميليون تن در سال. 


وجه تسميه و پيشينه تاريخي


بندرعباس از روزگاران‌كهن دارای نام هايی چون گامارااو، گامبارايو، گامارايو، گامبری، گمبرون، گميرون، گامرون، گمبرو، گمرو و جرون بوده است. بندرعباس درمحل يا نزديك آبادی ماهی‌گيری به نام شهرو(سورو، تهرو، توسر) قرار داشته است. در اوايل سده 8 هـ . ق، كه نام جزيره كنونی هرمز از جرون به هرمز تغيير يافت، نام جرون به شهرو داده شد. با پيشرفت هرمز، كه به گونه ای مركز تخليه كالای بازرگانی و بارگيری كشتی ها، بين جزيره هرمز و كرانه های ايران شده بود، جرون نيز اندك اندك گسترش يافت. بعدها جرون به دليل وجود خرچنگ زياد در كرانه اش « گمرو» ناميده شد. شاه عباس بزرگ صفوی، برای اين كه گمرو يا گمبرون، بزرگترين بندر ايران شود، به شركت هند خاوری امكان هايی در گمبرو، كه انگليسی ها آن را «گامبرون» می خواندند، داد. شاه عباس سپس اين شهر را به نام خود، بندر عباس خواند. بندر عباس از لحاظ جايگاه تاريخی ديرينگي زيادی دارد. تاريخ نگاران و باستان شناسان براين باورند، كه اين شهر، در دوران هخامنشی يكی از بندرهای مهم دريای پارس بوده است. در دوران اشكانی خليج فارس، از جمله بندرعباس از جايگاه ويژه ای برخوردار بوده و در روزگار ساسانی، از مراكز مهم داد و ستد و بازرگانی به شمار می رفته است. در اثر كاوش هايی كه در اسكله سازی سورو انجام گرفته، چندين سكه نقره دوران ساسانی به دست آمده است. شهر بندر عباس به دليل قرار گرفتن در دهانه و كناره خليج فارس و راه های بازرگانی وهمچنين نزديكی با تنگه مهم و استراتژيك هرمز، از لحاظ سياسی، اقتصادی و نظامی دارای اهميت است. در دوران اخير، بندرعباس به يكی از شهرهای بزرگ، مهم و استراتژيك ايران تبديل گشته و پيشرفت زيادی كرده است.
منبع:iran-travel.blogfa.com

+ نوشته شده در  جمعه هجدهم تیر 1389ساعت 0:21  توسط شهروند هرنگی  | 

معرفی هرنگ

هرنگ در ۳۹کیلومتری شهرستان بستک که در  استان هرمزگان واقع شده است واژه هرنگ در لری بختیاری به معنای قدرت و توانایی است البته من شنیده بودم که هرنگ به معنی منظره یا همون طبیعت زیباست و جاده اسفالته یه بستک بندر لنگه که نمیشه بهش گفت اسفالت از وسط شهر هرنگ میگزرد

جمعیت این شهر ما هرنگ طبق سرشماری عمومی ای که در سال ۸۵ انجام گرفته ۷۶۳۲نفر ۱۴۷۱ خانوار بوده است شهر هرنگ دارای ۱۲باب مسجد و ۷۷ باب اب انبار برکه  و کتابخانه و یک درمانگاه است وشرکت گچ صدف هرنگ که از معدن سنگ گچ جناح استفاده میکند در هرنگ واقع است ارده هرنگ و بقیه محصولات ان هم که شهرت جهانی پیدا کرده است

هرنگ از اب زیرومینی شیرین و بسیار خوبی برخوردار بوده و همین مساله باعث رشد کشاوردی  در هرنگ بوده حتی اب شرب مردم جناح هم بوسیله یه چاه های  هرنگ تامین میشده  ولی به علت شور شدن اب ان مناطق امروزه اب شهر جناح از لاور میستان تامین میشودآب سفره های زیر زمینی مناطقی که آب شیرین دارند در عمق محدود شیرین است. زمانی که ته زنی شد و پائین رفت، شور می‌شود. درهرنگ تعداد ۱۵ هزارنخل دیم وجود دارد. که در قدیم به‌وسیله  و گاو و چاه و چرخ گاوی کشاوزی زمستانه و تابستانه می‌شد و تره‌بار خربزه و هندوانه به مصرف منطقه می‌رسید. ولی اکنون اب چاه ها شور شده تعداد بسیاری از چاه ها هم خشک شده است

همانطور که گفتم هرنگ دارای یک کتابخانه عمومی است که در مراسمی با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و معاون امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساختمان کتابخانه شهر هرنگ افتتاح شد. این کتابخانه که به نام «کتابخانه ایثار» معروف است در شهر هرنگ واقع است که قبلاً در ساختمانی استیجاری و کوچک بوده‌است. وبا پی‌گیری اداره کل امور کتابخانه‌های استان هرمزگان و همکاری فرمانداری، همزمان با دور دوم سفر ریاست جمهوری به هرمزگان، ساختمان جدید این کتابخانه در زمینی با وسعت دو هزار و ۱۰۰ و زیربنای ۲۱۵متر مربع به بهره‌برداری رسید.

زبان مردم خونگرم و مهمان نواز هرنگ بر گرفته از زبان لارستانی است و مذهب مردم هرنگ اسلام( سنی )است

محدوده یه شهر هرنگ از شمال به کوه ناخ  و از جنوب به رودخانه مهران از مغرب به صحرای خلوص یا همون بیابان خلوص و از سمت مشرق به روستای کوخورد ختم میشود

جا دارد از شاعرهرنگ احمد علاالدین که یکی از شعرای معروف منطقه بستک است این شاعر در شهر هرنگ متولد شده و بعد ها به کشور بحرین مهاجرت کرد ایشان اشعاری به لهجه محلی میسرود که قسمتی از ان اشعار در سده گذشته بر صفحه گرامافون در بحرین ضبط شده است

هرنگ دارای یک بوستان است  که مردم شهر های اطراف بیشتر از هرنگی ها به ان علاقه دارند  مخصوصا جناحی ها که همیشه  شهرمارا با قدمشان منور کرده اند اما این بوستان خیلی به مزاج جوانان کوخوردی نمیسازد بعضی اوقات عقده یه خود را بر سر درختان و لوازم روشنایی بوستان خالی میکنندسری هم به هرنگ و بوستان ما بزنید قدم تان بر روی چشم هم از طبیعت هرنگ لذت ببرید هم از هوای سالمی كه در بوستان وجود دارد

 

 

مصطفی هرنگی

+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم تیر 1389ساعت 11:18  توسط شهروند هرنگی  | 

فارغ التحصیلان فنی درصدرجدول بیکاران

 
سرپرست سازمان فنی و حرفه ای کشور با انتقاد از بودجه یک درصدی فنی و حرفه ای از کل بودجه آموزشی کشور، گفت: فارغ التحصیلان فنی در صدر جدول بیکاران قرار دارند.
به گزارش مهر، امیرمحمد پرویز گفت: با وجود اهمیت آموزشهای فنی و حرفه ای و تاثیر آن در اشتغالزایی و توسعه کشور، بودجه ای که به این آموزشها اختصاص می یابد بسیار ناچیز است و این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد.

سرپرست سازمان فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: آموزشهای فنی و حرفه ای مخاطبان بسیار گسترده ای در 2 بعد افراد جویای کار و شاغلان نیازمند ارتقای مهارت دارد و بودجه ای که به این آموزشها اختصاص می یابد به هیچ وجه پاسخگوی این موضوع نیست.

پرویز بیان داشت: بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران بیشترین آمار بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوط به دانش آموختگان رشته های فنی است و این درحالی است که آموزشهای فنی و حرفه ای به صورت عملی و کاربردی می تواند مهارت مورد نیاز را در کنار دانش تئوری در این افراد ایجاد نماید بنابراین ضرورت دارد تا مسئولان کشور به ویژه نمایندگان مجلس نگاه گسترده تری به آموزشهای فنی و حرفه ای داشته باشند و در بودجه این آموزشها نیز تجدید نظر کنند.
وی در ادامه از تشکیل اتاق فکر آموزشهای فنی و حرفه ای با حضور نمایندگان مجلس خبر داد و افزود: پیشنهادی مبنی بر تشکیل اتاق فکر آموزشهای فنی و حرفه ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.
 
این مقام مسئول در فنی و حرفه ای تاکید کرد: با توجه به جایگاه و اهمیت آموزشهای فنی و حرفه ای در توسعه کشور و حرکت به سمت اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور و از سوی دیگر تاثیرگذاری مجلس در توسعه این آموزشها، درنظر داریم اتاق فکری را با حضور نمایندگان مجلس به منظور بهره مندی از مشاوره و حمایت ایشان تشکیل دهیم.
 
پرویز اظهار داشت: تاثیر آموزشهای فنی و حرفه ای در اشتغالزایی، افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها، افزایش امنیت اجتماعی و همچنین توسعه اقتصادی می طلبد تا به صورت ویژه به توسعه این آموزشها بپردازیم و این امر نیازمند حمایت بیشتر نمایندگان مجلس و سایر مسئولان مرتبط با موضوع است.
 
سرپرست سازمان فنی و حرفه ای افزود: ما باور داریم با توجه به اینکه مرکز ثقل آموزشهای فنی و حرفه ای، آموزشهای عملی و کاربردی است که از این طریق فرد برای اشتغال آماده می شود، این آموزشها به عنوان کلید اشتغالزایی است و باید به آن توجه شود.
+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم تیر 1389ساعت 10:28  توسط شهروند هرنگی  | 

اخبارهرمزگان

 

                                   برای نخستین بار در کشور          

 

انجام شد:طراحی و ساخت اسکله شناور مسافری چند منظوره در هرمزگان

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ، محمدرضا پوررجبی گفت : یک فروند اسکله شناور فلزی چند منظوره به طول 50/19 متر ، عرض 20متر ، ارتفاع 70/2 متر و وزن تقریبی 130 تن به منظور تسهیل در امر تردد مسافر ، بار و خودروهای مختلف به جزایر تابعه استان هرمزگان و برای نخستین بار در کشور به روش مهندسی معکوس در هرمزگان طراحی ، ساخته و به آب اندازی شد.

وی افزود :  اسکله های مذکور بصورت نیمه شناور و لولایی در سواحل و بنادر مورد استفاده قرارمی گیرند و به علت کاربرد و ویژه گی خاص آنها از نظر طراحی و شناوری ، درطول سالیان گذشته توسط شرکتهای خارجی ساخته و در جزایر نصب گردیده بود.

پور رجبی در ادامه خاطرنشان کرد : با توجه به نیاز مجدد استان به این گونه اسکله ها با برداشت اطلاعات از رمپ مشابه در دست تعمیر در سرسره تعمیراتی مجتمع بندری شهید رجایی توسط کارشناسان و مشاورین واحد فنی این اداره کل ، این سازه طراحی و در مدت شش ماه و صرف هزینه ای بالغ بر5 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و تحت کلاس مؤسسه رده بندی آسیا توسط  صنعت گران داخلی ساخته و به آب اندازی گردیده است.

وی اضافه کرد : این پروژه عملاً با تهیه نقشه و بر آورد مواد خام آغاز گردید که پس از ساخت سازه ها مطابق با نقشه های اجرایی ، انجام عملیات مونتاژ آنها در حوضچه خشک ، انجام آزمایشات غیر مخرب جوشها و مخازن ، تأیید مؤسسه رده بندی و نصب تأسیسات و تجهیزات بر روی شناور فوق ، عملیات شناورسازی این شناور  با موفقیت کامل انجام و توسط شناور مولتی کت مراد ، به مجتمع بندری شهید رجایی جهت نصب در جزایر انتقال داده شد.

منبع:shahidrajaeeport.ir
+ نوشته شده در  چهارشنبه نهم تیر 1389ساعت 9:32  توسط شهروند هرنگی  | 

طرح توسعه بندرلنگه

 

طرح توسعه بندر لنگه بزودی آغاز می شود

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ، اسماعیل مکی زاده گفت : محوطه سازی غربی در راستای طرح توسعه این بندر بزودی آغاز می شود که با بهره برداری از این طرح ، این بندر دارای محوطه اختصاصی کانتینر خواهد شد.

وی گفت : مناقصه این طرح انجام شده است و در صورت تامین اعتبار از سوی سازمان بنادر ، این طرح 4 ماهه اجرا خواهد شد.

مکی زاده خاطرنشان کرد : در سال گذشته برای نخستین بار 1400 TEU کانتینر در این بندر تخلیه شد که در صورت اجرای طرح توسعه این بندر ، این میزان افزایش خواهد یافت.

وی افزود : این عملیات با بهره گیری از تخفیفات 20 درصدی ترانزیت داخلی و با استفاده از جرثقیل های 60 تنی در این بندر انجام شد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه با اشاره به موقعیت بسیار مناسب این بندر در منطقه خلیج فارس گفت : اجرای طرحهای توسعه در این بندر به شکوفایی هر چه بیشتر منطقه کمک خواهد کرد و از طرفی این بندر ، به جمع محدود بنادر کانتینری کشور خواهد پیوست .

وی با اشاره به انجام مطالعات طرح توسعه این بندر توسط مشاور طرح گفت : برای طرح توسعه این بندر در مطالعات انجام شده بیش از 9 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است .

مکی زاده خاطرنشان کرد :  طرح توسعه این بندر مهم با توسعه دریایی آغاز می شود که بر اساس آن عملیات اطاله موج شکن و جمع آوری موج شکن قدیمی در روند اجرایی قرار خواهد گرفت.

وی گفت : اطاله موج شکن در جهت افزایش ضریب عملیاتی این بندر انجام می گیرد که این امر افزایش فعالیت های تخلیه و بارگیری را نیز در پی خواهد داشت.

منبع:shahidrajaeeport.ir
+ نوشته شده در  چهارشنبه نهم تیر 1389ساعت 9:27  توسط شهروند هرنگی  | 

بستک شهری تاریخی درهرمزگان.

جاذبه هاي گردشگري:بستک، از شهرستان هاي استان هرمزگان، با قدمتي تاريخي، در قديم محلي براي استراحت کاروانها بوده است. شهر بستک در منطقه اي کوهستاني قرار دارد که از شمال و باختر به استان فارس و از خاور و جنوب به استان هرمزگان متصل و طول جغرافيائي شهر بستک 54 درجه و 23 دقيقه و عرض آن 27 درجه 14 دقيقه است.
.
ارتفاع بستك از سطح دريا 2120 گز است. بستک از شمال به شهرستان لار و از جنوب به شهرستان بندر لنگه و از سوي خاور با فاصله دوري در حدود 300 کيلومتر به بندر عباس محدود است. اين شهر در استان هرمزگان قرار دارد اما تا سال 1334 جزء استان فارس بوده . بستک پيشينه تاريخي و سياسي طولاني دارد. داراي بيش از يکصد روستا است، که در سال 1364 بخش وسيعي از روستاهاي منطقه به نام روئيدر از بستک جدا شد و به بخش خمير ملحق شد. و در سال 1370 تعدادي ديگر از روستاها در حوالي لمزان از بستک جدا شد.

معرفي شهرستان بستک :در بنادر ، جزاير ، شهرها ، آباديها و سواحل خليج فارس (از استان هرمزگان) آثاري به چشم مي‌خورد که هرکدام حکايت از فرهنگ غني و تاريخ پوياي اين نواحي دارند. بستک يکي از مناطق تاريخي جنوب ، داراي ديرينه‌گي ويژه‌اي است. اين منطقه از لحاظ جغرافيايي ، در حد فاصل بندر لنگه هرمزگان و لارستان فارس قرار دارد و در حقيقت دروازه فارس بسوي خليج فارس است و از قديم الايام بر سر راه قافله سالاران و کاروانيان تاجر پيشه قرار داشته و داراي موقعيتي تجاري و بازرگاني بوده و آثار کاروانسراهاي دوران هخامنشي تا صفويه و زنديه، در مسير راههاي بستک و بندر لنگه، بستک بندرعباس و بستک لارستان موءيد اين مدعاست .

عليرغم اين که بستك در طول تاريخ مصائب طبيعي فراواني را به خود ديده است، اما اين موقعيت ترانزيتي باعث شده که جهانگيريه ديروز فارس و بستک امروز هرمزگان را بر سر پا نگه دارد و راه شيراز ،جهرم ،لار، بستک ، جناح ، بندر لنگه از شاخصهاي مورد مطالعه و دقت و قابل تحقيق و تفحص فراوان است.

در منابع موثق فرهنگي و مستند تاريخي همچون فارسنامه نارصري لارستان کهن و بعضي از سفر نامه ها از منطقه بستک تحت عنوان جهانگيريه نام برده شده است. جهانگيريه داراي حکومت رسمي ولايتي بوده و از روزگاران پيشين تا دوره قاجار که تمام کشور به چهار ايالت و 27 ولايت تقسيم مي‌شده . جهانگيريه يکي از ولايات تابع استان فارس بوده. در کتاب بستک و خليج فارس چنين مي‌خوانيم: بستک بندر نيست و تقريباٌ دور از خليج فارس است ولي چون در طي تاريخ خصوصاٌ سي سال اخير مرکز منطقه ي گاوبندي ، شيبکوه و بندر لنگه بوده ، حاکمان آن در بنادر نفوذ پيدا کرده و در سياست شرقي خليج فارس دخالت داشته اند جزء خليج فارس محسوب مي شود .
بستک يکي از مراکز عمده فرهنگي جنوب است که ديرينگي فرهنگ آن کمتر از حيات اجتماعي ، سياسي و تاريخي آن نيست . در روزگاري که خيلي ها به مطالعه انس و الفتي نداشتند و يا اگر داشتند از کتاب و روزنامه خبري نبود ، روزنامه حبل المتين که بيش از يک قرن پيش در کلکته از بنادر کشور هندوستان چاپ مي شد در بستک مشترک داشت . در زماني که هنوز در بسياري از شهرها و آباديهاي جنوب از مدرسه ، درس و مشق و قيل وقال آن خبري نبود آموزشگاهي مجهز به نام مدرسه مصطفويه در هشتاد سال پيش به همت مصطفي شيخ عبدالطيف بستکي از فرهنگ دوستان و فاضلان بستک و بلکه جنوب که در ايران و هندوستان و عربستان تجارت مي کرد تاسيس شد .

در کتاب فارسنامه ناصري درباره بستک چنين آمده است: ناحيه جهانگيريه بستک در ميانه جنوب و مشرق شهر لار است که درازاي آن از قريه کوشک تا قريه کمشک 38 فرسخ ، پهناي آن از جناح تا فارياب 8 فرسخ و قصبه ي اين ناحيه را بستک گويند. نزديک 21 فرسخ از شهر لار دور است با آن که اگر کوهستان سخت در ميان نبود از هفت فرسخ کمتر بود و کلانتر و ضابط اين ناحيه از قديم سلسله مشايخ بستکي است و بزرگ اين سلسله لقب خاني سرافراز است مانند: احمد خان بستکي که در سال 1245 به حکومت تمامي خطه لارستان برقرار گرديد و پسرش احمدخان بستکي به جاي پدر نشسته است .

در فرهنگ فارسي آمده است ، " بستک BASTAK " بخشي از شهرستان لار در استان هفتم (فارس) که مرکزش نيز به همين نام است ، محصولات عمده ي آن خرما ، شغل آهالي آن دامداري و زراعت است .
. در تقسيمات کنوني شهرستان بستك به مركزيت شهر بستك از شهرهاي استان هرمزگان است.


+ نوشته شده در  یکشنبه ششم تیر 1389ساعت 15:47  توسط شهروند هرنگی  |